ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Ալիևան վրդովվել էր, որ հայերը «եկել-գրավել են» մրցույթը»

«Ալիևան վրդովվել էր, որ հայերը «եկել-գրավել են» մրցույթը»
22.11.2013 | 11:46

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գրաֆիկ, գեղանկարիչ, դիզայներ, գեղեցիկ արվեստների ակադեմիայի ռեկտոր ԷԴՈՒԱՐԴ ՍԵԴՐԱԿՅԱՆԸ, որի մասին Հայաստանի Հանրապետության ժողովրդական նկարիչ և Ռուսաստանի Դաշնության վաստակավոր նկարիչ Զաքար Խաչատրյանը գրում է, թե Սեդրակյանի գործերը դասական արվեստի լավագույն ավանդույթների շարունակությունն են` իրենց մշտական զարգացման մեջ:
Հոկտեմբեր ամսին Հայաստանի նկարիչների միությունում կայացել է Էդուարդ Սեդրակյանի անհատական ցուցահանդեսը: Այդ օրերին էլ մենք հանդիպել ենք և զրուցել նկարչի հետ:

«ԹԵՄԱՆ, ՏԵՂԱՆՔԸ, ՏԵՂԱՆՔԻ ՓԻԼԻՍՈՓԱՅՈՒԹՅՈՒՆԸ ԹԵԼԱԴՐՈՒՄ ԵՆ, ԹԵ ԻՆՉՊԻՍԻՆ ՊԻՏԻ ԼԻՆԻ ՄՈՏԵՑՈՒՄԴ»


-Պարոն Սեդրակյան, Ձեր անհատական ցուցահանդեսը կարծես ճամփորդական նոթերի ամփոփում լինի: Յուրաքանչյուր տեղավայր ասես մի յուրօրինակ խթան է Ձեր գեղանկարչական երևակայության համար, այո՞:
-Նման հարցադրում երբեք չի եղել իմ ստեղծագործությունների առնչությամբ: Ինքս էլ երբեք այդ մասին չեմ մտածել, բայց երբ ցուցահանդեսի նկարներն ի մի բերվեցին, կախվեցին, ես էլ, ուրիշներն էլ նկատեցինք, թե որքան շատ տեղերում եմ ես եղել, որքան շատ տեղերում եմ նկարել: Նույնիսկ իմ երկրաբան ծանոթներից մեկն ասաց, որ իր մասնագիտության հետ կապված շատ բաներ է տեսնում իմ նկարներում, և որ որոշակի կապ է առկա իմ ցուցահանդեսի և տուրիզմի միջև: Սա ոչ թե հատուկ մտածված ծրագիր է եղել, այլ հանգստի իմ ձևի արտահայտությունն է: Ես պարզապես մեկնել եմ հանգստանալու, իսկ իրականում` աշխատելու: Ինձնից միշտ անպակաս են նկարելու պարագաները: Եվ իմ բոլոր ճամփորդությունների ժամանակ, լինի դա գործուղման նպատակով, թե հանգստի, ես նկարում եմ: Տարիների ընթացքում կուտակվել են այս նկարները, և ցուցադրությունն անելուց հետո հասկացա, որ իմ ճամփորդական բոլոր երթուղիներն առկա են այս նկարներում:
-Անկախ այն բանից, թե ինչ եք պատկերել Ձեր նկարներում` Մոնեի տունը, Փարիզի Աստվածամոր տաճարը, Ռոդենի թանգարանը, Դսեղը, թե Դիլիջանը, ամեն ինչ ասես անցկացրել եք Ձեր հայացքի միջով, և մենք էլ` դիտողներս, այդ հայացքի միջով ենք տեսնում այն ամենը, ինչ կա Ձեր նկարներում: Բայց պատկերը միանգամից փոխվում է, երբ հասնում ենք այն կտավներին, որոնցում Զորաց քարերն են և Անին: Այս նկարներում ասես երկրորդական պլան է մղված Ձեր ստեղծագործական ձեռագիրը, և գերիշխողի, թելադրողի դիրքում են պատկերվող օբյեկտները: Սա կանխամտածված ստեղծագործական մոտեցո՞ւմ է, թե՞ Ձեր կամքից անկախ ստացված վերջնարդյունք:
-Թեման, տեղանքը, տեղանքի փիլիսոփայությունը թելադրում են, թե ինչպիսին պիտի լինի մոտեցումդ: Զորաց քարերի տարբերակը, իհարկե, շատ ավելի դեկորատիվ է, շատ ավելի պարզ: Անիի դեպքում մի քիչ ավելի սուբյեկտիվ է եղել մոտեցումս: Անիի մայր տաճարը, տաճարի գլխավոր մուտքը պատկերող կտավներում հենց իմ ձեռագիրն է: Զգացվում է դրանցում իմպրեսիոնիզմի շունչը: Ամեն բան թելադրում է տվյալ պահի քո զգացողությունը: Ինչ է գալիս քո մեջ և ինչ է դուրս գալիս քո միջից. սա է որոշիչը, ու սա անբացատրելի մի բան է: Ինչպե՞ս բացատրես զգացողությունը: Դա բացատրվում է միայն կատարված աշխատանքով, այն տողերով, որ գրում ես, այն հնչյուններով, որ երգում ես, այն գույներով, որոնցով նկարում ես: Նկարեցիր, խոսքդ ասացիր, դա է բացատրությունը: Ես, ինչպես և բոլոր այն նկարիչները, ովքեր ազնիվ են մնում իրենք իրենց և բնության, նատուրայի հանդեպ, նկարելիս չեն մտածում, որ իրենք այսինչ բանն այսպես պիտի նկարեն: Երբ սկսում ես աշխատել, անհասկանալի մի վիճակում ես հայտնվում, վերանում ես իրականությունից ու սթափվում ես, երբ արդեն ավարտված է լինում գործը:


«ԵՐԲ ԱՎԱՐՏԵԼ ԷԻ ԹԵՐԼԵՄԵԶՅԱՆԻ ՈՒՍՈՒՄՆԱՐԱՆԸ, ԴԻԶԱՅՆԸ ՆՈՐ ԷՐ ՄՈՒՏՔ ԳՈՐԾԵԼ ՄԵԶԱՆՈՒՄ` ՈՐՊԵՍ ՄԱՍՆԱԳԻՏՈՒԹՅՈՒՆ»


-Խոսենք դիզայնի մասին: Եթե գեղանկարչությունը, ինչպես և արվեստի շատ այլ ճյուղեր ավանդական են, ունեն դարերի պատմություն, եթե այդ ուղղությունների ժամանակակից զարգացումների հիմքում վաղուց ի վեր ձևավորված դպրոցների, մեթոդների համակարգն է դրված, ապա դիզայնը չունի ավանդույթ` այդ բառի դասական իմաստով. այն նոր արվեստ է, նոր իրողություն և գոնե մեր տարածքում զուտ հետխորհրդային երևույթ է: Ինչո՞վ Ձեզ գրավեց դիզայնը, որը Ձեր դեպքում ոչ միայն ստեղծագործական դաշտ դարձավ, այլև մանկավարժական գործունեության ոլորտ:
-Իմ բախտը բերել է ուսուցիչների հարցում: Նկարում եմ 1954 թվից: 1958-ին ընդունվել եմ Թերլեմեզյանի ուսումնարանի գեղանկարչության բաժին: Եթե իմ մորից գենետիկորեն ինձ անցել է նկարելու շնորհքը, ապա իմ ուսուցչի` Սուրեն Ղազարյանի շնորհիվ այդ ամենն իմ մեջ արմատավորվել է որպես մասնագիտություն: Նա իմ մեջ ներդրել է այն սաղմը, որի շնորհիվ ես դարձել եմ այն, ինչ դարձել եմ: Մինչև Սուրեն Ղազարյանի կյանքի վերջին օրերը մենք բարեկամներ ենք եղել, շփվել ենք միմյանց հետ: Հետագայում էլ ունեցա լավ ուսուցիչներ: Երբ ավարտել էի Թերլեմեզյանի ուսումնարանը, դիզայնը նոր էր մուտք գործել մեզանում` որպես մասնագիտություն, և իմ ուսուցիչներն ինձ խորհուրդ տվեցին գնալ այդ ուղղությամբ: Ես չէի կարողանում տրամադրվել, հավատալ, որ այդ ասպարեզում հաջողություն կունենամ, բայց ուսուցիչներս ինձ համոզեցին: Նրանք ասացին, որ ես արդեն գեղանկարիչ եմ, ու ժամանակն է, որ նոր մասնագիտացում ձեռք բերեմ: Ես գեղարվեստաթատերական ինստիտուտի գրաֆիկական դիզայնի ֆակուլտետի առաջին շրջանավարտը դարձա: Բուհն ավարտելուց հետո դասավանդել եմ մանկավարժական ինստիտուտի գծանկարի ամբիոնում: Երբ իմացան, որ նաև դիզայնի մասնագետ եմ, առաջարկեցին ղեկավարել դիպլոմային աշխատանքներ դիզայնի թեմայով: Այդպես դիզայնը` որպես առարկա, մտավ մանկավարժական ինստիտուտ: Ստացվեց այնպես, որ և՛ գեղանկարչության, և՛ դիզայնի ասպարեզներում ոչ միայն ես դրսևորվեցի, այլև ունեցա իմ սաները:
-1996 թվականին հիմնադրել եք գեղեցիկ արվեստների ակադեմիան: Ովքե՞ր են այդ բուհի սաները, ի՞նչ շրջանավարտներ է տվել այն մինչև այսօր, որոնցով կարող եք ներկայանալ, հպարտանալ:
-Մեր շրջանավարտներից շատերով կարող եմ հպարտանալ:
-Գիտեմ, որ Էմփորիո Արմանիի ստուդիայում աշխատող շրջանավարտ ունեք, այո՞:
-Այո՛: Դա Ռիմա Կազումյանն է: Նրան մի առիթով այսպես էին բնորոշել. «Արմանիի նորաձևության կայսրության չորրորդ դեմքը»: Մանկավարժական ինստիտուտում դասավանդել եմ քսաներեք տարի: Երբ սկսեցին ձևավորվել մասնավոր բուհերը, ես սկզբում դասավանդում էի մի այդպիսի հաստատությունում, բայց հետո որոշեցի ստեղծել իմ բուհը և իրագործել իմ նպատակները, աշխատել իմ ծրագրով: Իր հիմնադրման օրից առայսօր գեղեցիկ արվեստների ակադեմիան գործում է` անընդհատ ավելացնելով հաղթանակները, ձեռքբերումները:


«ԺՅՈՒՐԻՆ ՆԱԽԱԳԱՀՈՒՄ ԷՐ ԱԼԻԵՎԱՆ, ՈՐ ԻԼՀԱՄ ԱԼԻԵՎԻ ՄՈՏ ԱԶԳԱԿԱՆՈՒՀԻՆ ԷՐ»


-Կարծեմ` Դուք դրսում ավելի շատ եք ներկայանում, քան այստեղ` Հայաստանում:
-Ցավոք, այդպես է: Ես կցանկանայի, որ հակառակը լիներ, թեև դրսի աշխարհն էլ շատ կարևոր բան է: Բուհն իր գործունեության տասնյոթ տարիների ընթացքում հանրապետական և միջազգային ավելի քան յոթանասուն մրցույթների ու ցուցահանդեսների է մասնակցել: Արդյունքում Հայաստան ենք բերել երեք «Գրան պրի» միջազգային մեծ մրցույթներից: Հատկապես մեկի մասին խոսեմ: Ստրոգանովի անվան ինստիտուտը կազմակերպեց «Երիտասարդ դիզայներների փառատոն», որին մասնակցեցին ԱՊՀ երկրների քսաներկու ուսումնական հաստատություններ: Հայաստանը ներկայացնում էինք մենք, և շահեցինք «Գրան պրի»:
-Այդ մրցույթի ժամանա՞կ է Ադրբեջանի նախագահի ազգականուհին նախագահել ժյուրին:
-Որտեղի՞ց գիտեք, որ այդպիսի բան է եղել:
-Դե՜, ես «կոմպրոմատներ» եմ հավաքում իմ զրուցակիցների մասին` նրանց հանդիպելուց առաջ:
-Չէ՜, այդ մրցույթում չէր Ալիևան: Դա ուրիշ մրցույթ էր, որ կոչվում է «Ազգային հագուստի բարձր մոդայի մրցույթ» և անցկացվում է Մոսկվայում ամեն տարի: Հիմնադիր ղեկավարն է Ռաուշան Կանապյանովան Ղազախստանից: Մրցույթներից մեկի ժամանակ ժյուրին նախագահում էր այդ կինը` Ալիևան ¥անունը չեմ հիշում¤, որ Իլհամ Ալիևի մոտ ազգականուհին էր: Հայաստանից մասնակցում էինք մենք` մոտ վեց հավաքածուով, իսկ Ռոտերդամից, զարմանալի պատահականությամբ, մասնակցում էր իմ նախկին ուսանողուհին, որին դասավանդել էի մանկավարժական ինստիտուտում: Կային հայ մասնակիցներ նաև Մոսկվայից: Մի խոսքով` բազմաթիվ հայեր էին ներկայացված այդ մրցույթում: Ալիևան նախ վրդովվել էր, որ հայերը` իր խոսքով «եկել-գրավել են» մրցույթը: Ապա վրդովմունքն ավելի էր մեծացել, երբ բաշխվել էին մրցանակները: Անվանակարգերից մեկում առաջին մրցանակը բաժին էր ընկել Կրասնոդարը ներկայացնող հայուհուն: Ռոտերդամից եկած իմ նախկին ուսանողուհին առաջին մրցանակի էր արժանացել մեկ այլ անվանակարգում: Մենք նվաճել էինք մեկ երկրորդ, երկու երրորդ մրցանակ: Այս «հարվածը», իհարկե, դժվար էր տարել Ալիևան:

«ԻՆՁ ԴՈՒՐ Է ԳԱԼԻՍ, ԵՐԲ ԹԵԼԱԴՐՈՂԻ, ՈՐՈՇՈՂԻ ԴԵՐՈՒՄ ԵՄ»


-Ձեր ընտանիքում այսօր երեք նկարիչ է ապրում` Դուք և Ձեր երկու դուստրերը: Ավելին, մեծանում է ևս մեկ ապագա նկարիչ` Ձեր թոռնիկը: Ինչպիսի՞ հարաբերություններ են Ձեր միջև մասնագիտական դաշտում: Դուք դեռ շարունակո՞ւմ եք մնալ ուսուցիչ և գերիշխող դիրք զբաղեցնող սուբյեկտ այս առումով, թե՞ հանգամանքների բերումով Ձեր դիրքերը զիջում եք ընտանիքի մյուս նկարիչ անդամներին:
-Ե՛վ իրենք են որոշումներ ընդունում, պայմաններ թելադրում, և՛ ես: Հստակ բաժանում չկա այս հարցերում: Ճիշտ է` ես երևի թե դիկտատորի որակներ ունեմ իմ մեջ. ինձ դուր է գալիս, երբ թելադրողի, որոշողի դերում եմ: Հատուկ չեմ ցանկանում, որ այդպես ստացվի, ինքնաբերաբար է ստացվում, որովհետև ես շատ խստապահանջ եմ իմ բնույթով: Եվ իմ այդ խստապահանջությունը ժառանգաբար փոխանցվել է նաև դուստրերիս: Հիմա էլ նրանք են դասավանդում և շատ խստապահանջ ուսուցիչներ են իրենց սաների նկատմամբ: Նրանց ստեղծագործության հիմքում ևս իմպրեսիոնիստական ուղղությունն է: Ես, լինելով իրենց հայրը, ի վերջո, նաև ուսուցիչն եմ, ու սա շատ բան է որոշում մեր հարաբերություններում: Թեև անպայման պիտի ասեմ, որ նրանք ունեն իրենց մեծ ուսուցիչը: Դա անվանի գեղանկարիչ Զաքար Խաչատրյանն է, որն իմ դուստրերին իր լավագույն ուսանողներից է համարում: Զաքարը մեր փայլուն գեղանկարիչներից է, իմպրեսիոնիստական նկարչության կարկառուն դեմքերից մեկը Հայաստանում: Եվ նրա ուսուցման ազդեցությունը որոշակիորեն առկա է իմ դուստրերի նկարչության մեջ: Այնպես որ, դուստրերս մասնագիտական հարցերում ունեն իրենց համար այդ մեծ հեղինակությունը: Ես չեմ միայն նրանց համար ուսուցիչ և օրինակ:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2669

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ